Rehberlik Servisi

Rehberlik, bireyin kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitelerini geliştirmesi, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için uzman kişilerce bireye yapılan psikolojik yardımlardır.

05.01.2013 1609

REHBERLİĞİN AMACI

Rehberliğin anlamı, ilke ve kavramları, bütünü ile  rehberliğin amacını yansıtırlar. Rehberlik çalışmaları ile erişilmek istenen  bir sonuç olarak rehberliğin amacı bireyin kendini gerçekleştirmesine yardım  etmektir. Günümüzde, kendini gerçekleştirme genel olarak psikolojik danışma ve  rehberlik alanındaki tüm hizmetlerin amacı olarak kabul edilmektedir.

 

Kendini gerçekleştirmekte olan bireyin taşıdığı özellikler,  aslında, psikolojik sağlığı yerinde olan çağdaş insanda bulunması gerekli  özelliklerdir. Bu özelliklerden genel olarak benimsenen bazıları şöylece özetlenebilir.

Kendini gerçekleştirmekte olan birey daha yeterli bir  kişiliğe sahiptir; daha verimlidir. Kim olduğunu gerçekçi bir gözle algıladığı  gibi kim olabileceği hakkında daha tutarlı bir görüşe sahiptir. Kendini  gerçekleştirmekte olan birey hem kendisi ve hem de başkaları hakkında iyi  düşüncelere sahiptir; insan değerlerine saygı duyar; onları benimser ve  geliştirir. Kendini gerçekleştirmekte olan birey zamanını iyi kullanır;  geçmişten daha çok geleceğe dönüktür; yaratıcıdır. Kendine saygı duyar ve  kendini olduğu gibi kabul eder; duygularını açığa vurmaktan kaçınmaz. Kendini  gerçekleştirmekte olan birey değişmeye ve yeni yaşantılara açıktır. Kendini,  değişmekte olan bu gerçek dünyanın yine değişmekte olan bir parçası gibi görür.

 

Kendini gerçekleştirme, birey için, kuşkusuz, yaşam boyu  devam eden bir süreçtir. Her bireyin belirli bir dönemde belirli bir  gerçekleşim düzeyi vardır. Bu gerçekleşim düzeyinin zaman içinde olumlu yönde  gelişmesi beklenir. İşte, psikolojik danışma ve rehberlik yardımının amacı da  yukarıda sıralanan özellikler bakımından bireyin bu gerçekleşim düzeyini  geliştirmek ve en uygun seviyeye çıkmasını sağlamaktır.

 

REHBERLİĞİN İLKELERİ

Rehberlik çalışmaları ile yakından ilgili olan tüm yönetici,  uzman ve öğretim personelinin yeterli ve ortak bir rehberlik anlayışına sahip  bulunmaları psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarındaki başarıyı artıran  önemli bir etmen olarak bilinmektedir.

İlke listeleri bütünü ile bir arada  incelendiğinde genellikle paylaşılan noktalar şöylece sıralanabilir:

 

1.  Rehberliğin temelinde insan hak ve sorumlulukları ile yakından ilgili  demokratik ve insancıl bir anlayış vardır.        

 2.  Rehberlik uygulamalarında öğrenci ile yakından ilgili olan herkesin anlayış ve  işbirliği içinde çalışması gerekir.        

 3.  Rehberlik anlayışı, her türlü çalışması ile öğrenciyi merkez alan bir eğitim  sistemini öngörür.        

 4.  Rehberlik yardımının esası, öğrencilerin kendi kişiliklerini daha iyi  anlamalarını, problemlerine çözüm yolları bulmada onların kendi kendilerine  yeter bir duruma gelmelerini sağlamaktır.        

 5.  Rehberlik bedensel, zihinsel, sosyal ve duygusal bütün kapasitelerini kendi  ilgi ve yetenekleri doğrultusunda en uygun bir düzeyde geliştirmesi için  öğrencilere yardım etmelidir.               

  6. Öğrencilere rehberlik yardımı verirken onları türlü  yönleri ile tanımak gerekir.        

 7.  Rehberlik uygulamaları her okulun amaç ve ihtiyaçlarına uygun olan alanlarda  yoğunlaştırılmalıdır.        

 8.  Rehberlik hizmetleri planlı, programlı, örgütlenmiş bir biçimde ve profesyonel  bir düzeyde sunulmalıdır.

Tüm bu ilkeler göz önünde bulundurularak sevgi ve anlayış  temelli, bilimsel, koşulsuz kabul ve saygıyla rehberlik hizmetleri okulumuzda  yürütülmektedir. Okulumuzun rehberlik servisi fiziksel koşullar ve donanım  yönünden hizmetlerin sunulması için yeterlidir ve okulumuzda bir rehber  öğretmen görev yapmaktadır.